Kell-e a profiknak a bulikban táncolniuk

Laura Riva cikkének magyar fordítása

Sok táncos azért jár bulikba, hogy ott táncolhasson kedvenc profi táncosával. Néhány helyen a legkapósabb táncosoknál sorba állnak az emberek, hogy átéljék a „3-5 perc mennyországot”.

Van azonban néhány profi, aki keveset táncol a bulikban – vagy épp ’túl sokat’ táncol más profikkal.

Megsértenek valamilyen szabályt? Vajon szükség lenne ’előírásra’, vagy ’elvárásra’, hogy egy profi annyit táncoljon, amennyit csak lehet – és mindenkivel, egy este folyamán?

Az én válaszom? Általában, nem.

Milyen profikról beszélünk?

Ez a cikk elsősorban a profik legfelső szintjén levőkről szól. Ők azok, akik rendszeresen utaznak tánceseményekre, és akiket a rendezvény fénypontjaként megfizetnek. Workshopokat tartanak és fő helyen szerepelnek a reklámokban.

Amire a profikat általában szerződtetik

Egy szervező szemszögéből nézve arra ’béreljük fel’ a profikat, hogy tanítsanak és bemutatót tartsanak. Néhány műfaj (pl. versenyek) esetén lehet ettől eltérés, és néhány esetben arra szerződtetnek egy profit, hogy pár órát táncoljon a buliban. Egy profi arra kötelezhető, amire szerződtetik.

Ha megnézzük egy profi szerződés szerinti kötelezettségeit, akkor az kb. 2-8 órát tesz ki egy nap. Ha egy profi tanár és előadó, versenyző, DJ, vagy bíró, akkor ez inkább az intervallum vége felé mozdul el.

Ha számszerűsítjük a felkészülési időt, akkor minden megtartott óra legalább 1,5 órát jelent. A DJ-knek be kell üzemelniük a berendezésüket. Az előadóknak és versenyzőknek technikai próbáik vannak, fel kell készülniük stb. – és nagyon frissnek kell lenniük, hogy a legjobban teljesítsenek. A bíráknak szellemileg ébernek kell lenniük és készülniük kell a versenyre. Ez mind időt igényel – és egy jól (valamelyest) kipihent profit.

Mit csinálnak a profik emellett

Az esemény által megkövetelt rendszeres kötelezettségeiken kívül a top profikra jellemzően egy hosszú sornyi ember vár, hogy magánórát vegyen. Ez további 2-6 óra tanítást jelenthet naponta.

Ha összeadjuk ezt a két számot, akkor már napi 4-14 óra telt el tanítással.

Amit a profik még tesznek

Számos eseményen vannak olyan dolgok, amik nem tartoznak a profik normál kötelezettségei közé, mégis elvárják tőlük, hogy megtegyék. Ez nagyon esemény-specifikus, a közös fényképtől kezdve a VIP vacsoráig, vagy előadásig.

Ebben nincs benne az evés, vagy a saját igények, vagy egyéb extra ’tevékenység’, ami a nap folyamán történik és részt kell rajtuk venni.

Ahova a bulin táncolás beleillik

Ha egy profi a spektrum alsó határán mozog (pl. 4 óra), akkor általában látjuk őket a táncparketten a bulikban. Lehet, hogy nem táncolják végig az egész éjszakát, de jellemzően részt vesznek a bulin legalább az este egy részében. Néhány profi közülük arra használja ezt, hogy a hírnevét építse; mások azért teszik, mert nagyon-nagyon szeretnek buliban táncolni.

Még azon profik is, akik az elkötelezettségi skála legtetején helyezkednek el, rendszerint legalább egy kis időt eltöltenek a bulin, de egy mozgalmas nap után kimerültek lehetnek. Ugyanakkor időben le is kell pihenniük – főleg, ha az esemény megköveteli, hogy másnap korán keljenek, vagy egy nagy show vagy egy verseny elé néznek.

A korlát

A legbulisabb profi számára is létezik egy korlát. Ha valamit rövidre kell szabni a hétvégén, akkor ez rendszerint vagy a buli vagy a magánórák; és a bulit rövidre szabni gazdaságosabb. Főleg azon profi művészek számára, akik a táncon kívül keresik a megélhetésüket, a magánórák jelentik a bevételük fő forrását.

A profiknak szükségük van pihenésre és üresjáratra, hogy működni tudjanak. Egyeseknek kevesebb, másoknak több időre van szüksége. Például nekem szükségem van alvásra. Ha nem alszom, minden megsínyli.  Az alvásmennyiségemet vagy napközben, üresjáratban kell megkapnom, vagy valamikor az este folyamán.

Ha az első workshopomat 11-kor tartom, 2-4-ig versenyzek, technikai próbám van 6-7-ig, és előadok 11-kor, akkor az egyetlen lehetséges alkalom, amikor az alvást be tudom illeszteni, a show után van. Ez azt jelenti, hogy a buliról hamar eljövök (a hajnal 2 óra ’hamarnak’ számít). Viszont, ha 12-kor tanítok, 3-ig versenyzek, majd a nap további részében nincs teendőm, akkor egész éjjel égetem a táncparkettet, és délután alszom.

Miért kértük fel a profit, ha nem táncol a buliban?

Ha professzionális táncos vagy, a hírneved néhány dologra építhető:

  • a DJ-skedésed
  • a tanításod
  • a bulin táncolásod
  • a bemutatóid/előadásaid

Vannak olyan profik, akik arról híresek, hogy egész éjjel a táncparketten vannak; és ez tükröződik a hírnevükben is. Ezzel szemben létezik olyan híres előadó, aki nem táncol egész éjjel.

Mindkét típus vonzza az embereket. Mindkettő különböző ízt ad az eseménynek, amelyen részt vesznek. Néha még egy páron belül is előfordul, hogy az egyikük jelentősen többet táncol, mint a másik. Néhány profi egyaránt jól ismert az előadásairól és arról, hogy egész éjjel táncol.

Tehát, néhány profit nem azért kérnek fel egy eseményre, hogy bulin táncoljon, hanem azért, mert más módon jelent értéket.

Félénk, rosszkedvű vagy sérült profik

Másik szempont bizonyos profik temperamentuma. A látszat ellenére néhány profi nagyon is félénk ember. Számos közülük introvertált. Tehát a nagy bulik, ahol kevés embert ismernek, nem igazán esnek a komfort zónájukba.

Ráadásul sok profi sérült, ami annak az intenzív fizikai terhelésnek az eredménye, amelynek minden nap kiteszik magukat. Ha túl sok partnerrel táncolnak a buliban, akkor azt kockáztatják, hogy egy átmeneti kellemetlenség komoly problémává váljon. Ez duplán igaz, ha a hétvégén nagy bemutató, vagy verseny vár rájuk; egy rossz mozdulat megakadályozhatja, hogy képesek legyenek eleget tenni a kötelezettségeiknek.

Vannak olyan profik is, akik nem önmaguk aznap. Nekem akkor van ilyen, amikor fáradt vagyok. Amikor félig alszom és nem vágyom másra, mint hogy összekuporodjak az ágyban, és csak egy tényleg jó zene és tánc képes felélénkíteni. Néha azonban még ez sem elég. Tehát lehet, hogy azt választják, hogy kielégítik a szükségleteiket, nem pedig ’sznobok’ akkor éjjel.

Miért táncol mégis néhány keményen dolgozó profi

Először is, sok keményen dolgozó profi egyszerűen csak szeret táncolni. Tehát az eseménynek ez a része nem ’munka’ számukra.

Mások arra használják, hogy népszerűsítsék magukat, hogy több fellépést, vagy jobb díjazást érjenek el. Minél nagyobb a profik vonzereje, amikor részt vesznek egy eseményen, annál értékesebbek a szervezők számára. Ez nem azt jelenti, hogy nem szeretnek táncolni – de ez adja a különbséget abban, hogy elmegy hamar aludni, vagy táncol még néhány órát.

Néhány azonban táncol a bulin – mégsem veszi figyelembe az ’egyszerű’ táncosokat! Micsoda sznobok!

Ha egy buli a profi számára az az idő, amikor lazít, akkor sokuk ennek az időnek egy részét azokkal szeretné tölteni, akik közel állnak hozzá. A tánckörben ők a többi utazó profi.

Ezek a profik azok, akik kihívást jelentenek számukra, energiát adnak nekik, és lehetővé teszik, hogy a képességeiknek megfelelően a lehető legjobban kifejezzék a zenét. Nem csoda, hogy egymással szeretnének táncolni!

Az idő legnagyobb részében, amikor két profi táncol együtt, nem igazán gondolnak arra, hogy hogyan néz ki a táncuk. Egyszerűen csak azt teszik, ami boldoggá teszi őket. Ez nem hatalmazza fel őket, hogy durvák legyenek egy táncossal, aki felkéri őket egy táncra – de ez a magyarázat a viselkedésükre, ami sznobnak tűnhet, pedig nem rosszindulatú.

(És igen, léteznek olyan profik, akik tényleg sznobok; de ez távol áll a többségtől minden stílusban, amit eddig láttam).

Hogy merészelik jobban élvezni a táncot egy profival, mint egy egyszerű táncossal?!

A legtöbb esetben az ’egyszerű’ táncosok a nagy nevekkel az elképesztő szintű tudásuk miatt szeretnének táncolni. Ez a tudásuk azért alakult ki, mert a tánccal foglalkoznak. Minden nap. Több órán keresztül. Állandóan. Természetes, hogy messze magasabb szinten űzik, amit csinálnak!

Nem mondhatjuk, hogy egy átlagos táncos kihívást jelent egy profinak. Hobby táncosokkal táncolni élvezhető, szórakoztató, izgalmas és még több is lehet – de nem ugyanolyan, mint egy olyannal táncolni, akinek ugyanolyan intenzív órarendje, tapasztalata és elhivatottsága van. Ez olyan, mintha azt mondanánk, hogy egy NASA mérnök számára kihívást jelentenek egy másodéves egyetemi mérnökhallgató gondolatai. A beszélgetés lehet szórakoztató, és új ötleteket is felvethet, de egyszerűen nincs meg a tapasztalatok egyensúlya.

De én bulizós profikat akarok!

Amikor egy profi eldönti, hogy táncol-e a buliban, mennyi ideig és kivel, akkor a hírnevét építi (akár tud róla, akár nem).

Neked talán nem ez jelenti a jó hírnevet – és ez így teljesen rendben van. El tudod dönteni, hogy hol és kire költöd el a pénzed. Kiválasztod, melyik rendezvényekért fizetsz és kinek az óráján veszel részt. Ha buliban táncoló profikat szeretnél, rangsorolj, és költsd a pénzed olyan eseményre, ahol olyanokkal találkozhatsz! Támogasd azokat!

Az esemény szervezői miért nem kényszerítik őket, hogy táncoljanak a buliban?

Nos, lehet, hogy néhány eseményen fizetnek nekik azért, hogy egy bizonyos ideig táncoljanak a buliban; de ez jellemzően azt jelenti, hogy más területektől kell elvonni a forrást. Épp elég nehéz nullszaldósra kihozni egy eseményt extra kiadások hozzáadása nélkül is.

A legtöbb eseményen olcsóbb, ha csak a bulikba mész. Ezért rossz ötletnek tűnik arra költeni a profira szánt pénzt, hogy táncoljon a buliban, ahelyett, hogy ezt az összeget az órarend erősítésére, vagy más Full Pass programokra használnánk. Ez különösen igaz, ha tudod, hogy egy profi a buli legalább egy részén valószínűleg táncolni fog.

Tehát ha azt szeretnéd, hogy az esemény több bulin töltött órával bízza meg a kedvenc profidat, akkor számíts arra, hogy a hétvégi és bulijegyekre többet kell költened. Egyébként egyszerűen nem kifizetődő a profiknak ezért fizetni.

Ha nem fizetünk egy profinak, hogy táncoljon, akkor sosem mondjuk meg neki, hogy mennyit és kivel kell a buliban táncolnia. Ez az ő döntésük és jogukban áll elutasítani, aludni menni, vagy csak egymással táncolni. Bár mi biztatjuk őket, hogy töltsenek időt a jelenlevőkkel és táncoljanak velük. Legtöbbjük ezt nagyon boldogan meg is teszi.

Nos, ez a munkájuk. Nincs ott nekik az egész hét pihenésre?

Valószínűleg nincs.

A legtöbb felső szintű profi hetente utazik. A távolságtól függően ez heti 1-2 napot vesz igénybe. Ehhez hozzá kell adni még egy napot, hogy kipihenjék az időeltolódást.

Ha egy profi olyan eseményre utazik, ami csütörtökön kezdődik és hétfőn végződik, az utazás kipihenése és a csomagolás felemészti a keddi/szerdai üresjárat nagy részét.

Természetesen sok profi tánciskolát is működtet, irányítja az üzleti vállalkozását, mos, és elvégzi ugyanazokat a mindennapi teendőket, amiket mi. Ezen kívül gyakorolniuk kell, edzeniük és még sok mást. A profik nem azzal töltik a szabadidejüket, hogy semmit sem csinálnak. Ha azt tennék, akkor nem lennének a területük legjobbjai.

Elfogadható elvárások

Az olyan profi, aki buzgón táncol buliban, nagyszerű tanár és kiváló előadó, egy igazi kincs. Hihetetlenül hálásnak kellene lennünk, hogy magunk között tudhatjuk ezeket az embereket és fantasztikus, ha elismerjük a nagyszerű lelkesedésüket.

Az azonban, hogy elismerjük ezeknek az embereknek a nagyszerűségét, nem jelenti azt, hogy leírjuk azokat a profikat, akik „nem csinálnak mindent” olyan hatékonyan. Fel kell ismernünk, hogy a profik is emberek és az embereknek korlátaik vannak.  Korlátaik vannak a testüknek.  Korlátaik vannak az elméjüknek. És nem ezek a korlátok teszik őket rossz emberekké vagy profikká.

Az, hogy felkérjük őket egy eseményre, nem jelenti, hogy az egész hétvégére a rabszolgáink lesznek. Nagyon kevés olyan hivatás van, ahol ésszerűen elvárható, hogy az ember folyamatosan rendelkezésünkre álljon, és a „táncművész” nem tartozik ezek közé.

Legyünk egy kicsit megértőbbek azokkal az emberekkel szemben, akik inspirálnak, támogatják és előreviszik ezt a nagyszerű táncot! Adjunk nekik lehetőséget pihenni és szórakozni, hogy amikor kell, akkor tényleg 100 %-ot tudjanak nyújtani! Legalább értékeljük azokat, akik mindent megtesznek, ahelyett, hogy elutasítjuk azokat, akik érzésünk szerint „nem tesznek eleget”, mert nem égetik a táncparkettet egész éjjel!

 

Eredeti cikk (írója Laura Riva): http://www.danceplace.com/grapevine/should-pros-social-dance/

Fordította: Antalné Mészáros Bernadett

És a folytatás: http://www.danceplace.com/grapevine/sasd_followup/

Magyarul: Kell-e a profiknak a bulikban táncolniuk – folytatás