Gyakorlás – egyedül??

Ez a cikk is már egy ideje a lefordítandók között hevert, most bukkantam megint rá, és mivel nemrég téma volt a Cornerben, meg akadt egy kis időm is rá, hát íme a fordítása!

Az eredetit itt találod, Laura Riva alkotása ez is: http://www.danceplace.com/grapevine/work-your-body-the-case-for-solo-partner-dance-practice/

Dolgozz a testeddel: páros tánc gyakorlása egyedül

A páros táncokhoz, definíció szerint, két ember szükséges. Kell hozzá kapcsolat (connection), és vezetés/követés. Ahhoz, hogy jó legyél társas táncokban, párral kell gyakorolnod, no meg a bulik parkettjén.

De a páros gyakorlás szükségessége nem zárja ki az egymagadban gyakorlás szükségességét.

Az egyedül gyakorlás hiányának hatása

Sok társas táncosnak, aki nem gyakorol egymagában is, a partnerére van szüksége ahhoz, hogy táncolni tudjon. Ha nem vagy képes egy adott mozdulatot magadtól is kivitelezni, annak komoly hatása lehet a táncodra.

Vezetők és követők esetében egyaránt:

  • Megnövekszik a sérülés veszélye
  • Kevésbé leszel képes gyakorlatlanabb partnerrel táncolni
  • Követők: Túlzottan a vezetőre fognak támaszkodni
  • Vezetők: kevésbé lesznek képesek tökéletesen levezetni a figurákat
  • Rosszabb lesz a kapcsolat minősége
  • Rosszabb az egyensúly és a kontroll

Már nem tudom hányszor kértem meg tanítványaimat, hogy mutassanak meg egy-egy alapfigurát egyedül. A legtöbben elboldogulnak az alaplépésekkel – de már problémáik akadnak, ha más mozdulatokat kell egyedül véghez vinniük. Az nagyon jó, ha egy figurát képes vagy megcsinálni egy partnerrel – de nem elég.

Az önálló mozgás ereje

Az egyik legfontosabb készség, amit a partner nélküli gyakorlás folyamán nyerhetsz, az a saját tested kontrollált mozgatásának a képessége.

Saját magad kontrollált mozgatása az egyik legklasszabb eszköz, amit a páros táncokban kifejleszthetsz. A saját tested feletti kontroll drasztikusan növelheti a táncod minőségét – akár a buli parkettjén, akár fellépéseken, ha úgy szeretnéd.

Követők

A követők számára a test kontrollált mozgatása erősen a “vedd kezedbe a saját táncodat” témakörhöz tartozik. Amikor mindenben a vezetőre támaszkodunk, lecsökkentjük annak lehetőségét, hogy a táncban egyenlő partnerként vegyünk részt. A tested mozgatása feletti kontroll:

  • Lehetővé teszi, hogy “megments” tökéletlenül vezetett mozdulatokat
  • Képessé tesz, hogy könnyebben elkerüld a sérüléseket, és kiutat találj nem biztonságos mozdulatokból
  • Javítja az egyensúlyodat – főleg amikor a vezető nem tart tökéletesen a tengelyedben
  • Javítja a táncod kinézetét azáltal, hogy szilárd, áramvonalas kinézetet kölcsönöz a mozdulataidnak

Vezetők

Vezetők esetén a mozdulatok és a test feletti kontroll hiánya az egyik legfontosabb oka a silány kapcsolatnak és a tökéletlen vezetésnek. Míg a követők általában lelkesebben tanulják meg saját testük irányítását, addig a vezetők inkább a vezetésre fókuszálnak, mint a táncra.

De az a vezető, aki képes kontrollálni a testét, általában sokkal jobb táncélményt nyújthat a követőjének:

  • Jobb érzés vele a zárt tartás
  • Kevésbé sieti el a táncot
  • Végigvezeti a mozdulatot, ahelyett, hogy elkenné a közepét
  • Kevesebb ‘fura’ dolgot csinál a testével

Szóló gyakorlás: a feltételezett ellentmondások

Néhány társas táncos nem gyakorol egyedül, mert úgy gondolja, hogy az rontaná a társas táncos képességeit. Általában a szólótáncosok társas táncban tapasztalt kapcsolatbeli hiányosságait hozzák fel “példának” arra, hogy a szóló gyakorlás mennyire irreleváns.

Ez azonban elég gyenge érv. Egy szólótáncosnak, akinek azelőtt soha nem volt partnere, nincs semmilyen tapasztalata a kapcsolatról. Persze, hogy gondjai lesznek vele.

De tudod, hogy (általában) miben nem rosszak a szólótáncosok?*

  • Az egyensúlyuk megtartásában
  • Abban, hogy jól nézzenek ki tánc közben
  • A testük épségének megvédésében
  • Lépések memorizálásában

* Ez képzett szólótáncosokra vonatkozik

Egy szólótáncos élete első társas táncóráján jelentős előnnyel indul azokkal szemben, akik soha azelőtt nem táncoltak életükben.

Nyilvánvalóan egy korábbi szólótáncos képzésének legfontosabb része a partnerség kialakítása lesz. Számukra az egyedül gyakorlás nem olyan fontos, hiszen a testük már képzett a kontrollált mozgásban. Azonban a legtöbb társas táncosnak nem ez a problémája.

Amire a társas táncosnak szüksége van

Az átlagos társas táncos nem képzett szólótáncos. Az átlagos társas táncosnak képeznie kell magát azokon a területeken, amikben a szólótáncosok jók. Ezért szükségük van:

  • Egyensúlygyakorlatokra
  • Izolációs- és testkontrollgyakorlatokra
  • Súlyáthelyezéses gyakorlatokra
  • Figura/lépésmemorizációs gyakorlatokra

Igen, ezeket a dolgokat partnerrel együtt is kell gyakorolni. Igen, a kapcsolaton is kell dolgozni. De a páros gyakorlásnak a saját magunk tökéletesítésével együtt kell történnie.

Azért mondom ezt, mert általában a partnerrel dolgozás nem segíti elő az ön-tudatosságot. Az agynak is csak egy meghatározott kapacitása van, nem tudsz egyszerre mindenre fókuszálni.

Az esetek többségében a következők egyikére vagy képes egyszerre, egy időben fókuszálni:

  • Kapcsolat
  • Lábtechnika, lépésvariációk
  • Karmozdulatok
  • Időzítés
  • Keret, vagy
  • Mozgásminőség/kontroll

Talán azok, akik nagyon jók komplex feladatmegoldásban, képesek egyszerre több dolgon is dolgozni, de ez elég ritka. Nézzünk néhány esettanulmányt:

Bob: Első napos táncos

Bob élete első táncóráján van. Az alapokat tanulja. Most épp egy egyszerű forgatás következik.

Minden egyes alkalommal, amikor Bob megpróbálkozik a forgatással, összekeveri a lépéseket. Ha jól csinálja a lépéseket, és levezeti a forgást is, kiesik a tempóból. Tudja, hogy mindhárom tényező fontos lenne, de igen ritkán képes mindet egyszerre megcsinálni.

Bob számára jó megoldás lenne a lábtechnikát és az időzítést egyedül is gyakorolni, amíg a mozdulat természetessé nem válik. Amikor már nem kell rajta gondolkoznia, akkor hozzáadhatja a forgatást a lépésekhez.

Jane: egy éve táncol

Jane épp mellkas-izolációt tanul. Egész jó követő, de még nem igazán jó mellkas-izolációban.

Meg tudja tartani a kapcsolatot izolálás közben, amikor partnerrel táncol. Ugyanakkor a csípője együtt mozog a felsőtestével – ahelyett, hogy leizolálná azt. Ha sikerül leizolálnia, a mozdulat egészen picike lesz, és nem is érzi zökkenőmentesnek. Általában a kapcsolatot is elveszti, amikor az izoláció mértékére és kivitelezésére figyel.

Jane számára jó megoldás lenne, ha az izoláción egyedül dolgozna, amíg nem lesz képes magában kivitelezni a mozdulatot.

Lépéskombinációk tanulása – egyedül

A diákok egyik legnagyobb hiányossága a meglátásom szerint az, hogy nem tudnak egyszerű lépéskombinációkat egyedül, partner nélkül lelépni. Ez általában nem azért van, mert a partner nem tudja a lépéseket – hanem azért, mert a partnerre támaszkodnak abban, hogy éppen hol vannak és merre mennek.

Bár ez nem egy végzetes hiányosság, de csökkenti a lehetőséged, hogy táncosként kontrollálni tudd a tested. Ha képes vagy egyedül lejárni az összes alapfigurát, akkor semmi sem akadályozhat meg abban, hogy azokat bármilyen partnerrel le tudd táncolni. Persze a kapcsolaton így is kell dolgoznod, de bármilyen problémád akadna is azzal, az nem fogja meghiúsítani a mozdulat kivitelezését.

Ez a módszer szintén rávilágít a figuráknak azon részére, ahol a partneredre hagyatkozol időzítés, kontroll vagy egyensúly tekintetében. Elég gyakran veszthetjük el az egyensúlyunkat vagy a helyes időzítést forgás, lépés vagy egyéb mozdulatok közben. Néha még betájolni sem tudjuk magunkat.

Ha képes vagy a mozdulatokat kontrolláltan, egyedül végrehajtani, akkor képes leszel azokat akkor is kontrollálni és megfelelő időzítéssel kivitelezni, amikor partnerrel teszed.

A szóló tudás haszna workshopokon

A legtöbb táncban a haladóbb figurák egyszerűbb mozdulatok láncolatából állnak, variációkkal. Ilyenek azok a figurák és technikák, amiket vendégoktatók hoznak magukkal, vagy nagy eseményeken tanítanak. A szóló gyakorlat és az alapok egyedüli kivitelezésének képessége drasztikusan növeli a lehetőségét, hogy ezeken a workshopokon fejlődhess.

Ha érted a mozdulatot a partnertől függetlenül, az lehetővé teszi, hogy megfigyeld és összerakd a különböző mozdulatokat, mint egy puzzle-t. Még ha a kapcsolat a különböző partnerekkel más és más is, a különálló mozdulatminták felismerése segíteni fog a saját szereped megértésében.

Például ha megnézed a lábtechnikát, és felismersz az alapjában egy adott figurát, máris érted, hogy az a mozdulat merre fog tartani.

Felismervén az adott figurát (alaplépés vagy más mentén) képes leszel a fókuszodat a mozdulat “új” aspektusára irányítani – ahelyett, hogy újra kéne előbb tanulnod valamit, amit már  – egy másik formában – tulajdonképpen ismersz. Vagy ki tudod találni, hogy mi a különbség a már ismert és az újonnan tanulandó dolog között. Mindkét módszer jótékony hatással van a tanulási folyamat meggyorsítására.

Ismerd meg a saját testedet! Kontrolláld a saját testedet! Az egymagadban gyakorlásnak óriási hatása lehet a társas táncodra.

Szerző: Laura Riva
Ford: Coti

Szóló órákat a Oktatás/Workshopok menüpont alatt találhatsz! További olvasnivalók az Egyebek/Szösszenetek menüpont alatt.